Copy Right


Copyright © Safa7_karmooz - 2012-2006 كافة المواد المنشورة في هذا الموقع محفوظة
ومحمية بموجب قوانين حقوق النشر والملكية الفكرية لا يجوز نسخ هذة المواد او اعاده
انتاجها او نشرها او تعديلها او اقتباسها لخلق عمل جديد او ارسالها او ترجمتها او اذاعتها
او اتاحتها للجمهور بأي شكل بدون الحصول علي اذن كتابي مسبق

Copyright !

MyFreeCopyright.com Registered & Protected

Tuesday, April 10, 2007

مجتمع الاقلام


فى يوم كنت اشعر بعدم الرغبة فى فعل اى شىء ....

وقررت ان اذهب لكى اتمشى قليلا ....

واثناء جولتى بالمدينة.....

وجدت حديقة ...اسمها غريب

فهى المرة الاولى التى اسمع فيها هذا الاسم

كان اسمها ...مجتمع الاقلام

واسم اخر مجتمع الافكار

اسماء غريبة....فدفعنى فضولى لادخل واعرف ماذا يفعلون بالداخل

فوجدت كل شخص جالس بمفرده ويحمل شىء يعبر عنه وعن افكاره ....

فمنهم من يحمل قلم ....وكراسة صغيرة ...يكتب بها

واخر معه فرشاة ولوحة يرسمها

وهذا اخر ايضا واقف على ربوة عالية ....يلقى شعرا ...

ولكن دون جمهور

اعجبنى الوضع

فقررت ان اكون مثلهم

ولما لا ....فالافكار ليست حكرا على شخص بعينه

جلست...وتوالت الايام ...وانا مازلت اعبر عن نفسى ....

ولكننى لاحظت شيئا ...انهم يعبرون ولا يلتفتون لاحدهم الاخر

الى ان وجدت شخصا فى يوم قد توقف عن التعبير ...ونظر من وحله ...فوجد اخر يعبر عن طريق الشعر...فانتبه له وجلس يستمع له

الى ان انتهى

فصفق له اعجابا...ومدح قصيدته

الى ان ابتدأ المعبرون واحدا تلو الاخر يلتف الى من يجلس قربه ويشجعه...

ويتبادل معه الافكار....ويقولوا ارائهم....

بدأ المجتمع فى النمو ....

وبدأ المعبرون فى معرفة بعضهم البعض

الى ان جمعهم لقاء كبير جدا.....

وبدأوا فى تبادل الافكار اكثر واكثر

وعمت الفائدة

وكثر اعدادهم يوما بعد يوم

-----------------

هكذا هو عالم التدوين ...كما انا رأيته

مثل هذه الحديقة ...

فكل يوم اجد نفسى تستفيد من شىء ما

اجد كلام يعجبنى

بعض الابيات من الشعر تجذبنى اليها

انظر الى الحياة بنظرة اكثر تفاؤلا ....

عالم المدونات.....هذا البحر الذى لا نهاية له ....

فهل تراه بنفس النظرة؟؟؟؟

10 comments:

The Alien said...

حلو وصفك للتدوين
وكاتبه حلو جدا

فكرة إننا نبص لبعض حلوة
وإننا نشجع بعض ونعلم بعض أحلي
بس ساعات بتبعدنا عن هدفنا اﻷساسي من الكتابة
وتلاقي الموضوع إتحول عند ناس
وبقي مجرد إنك بتعلقك عند البشر عشان ييجو يعلقوا عندك
ولما تشوف التعليقات تعرف إنهم مقروش أساسا

تحياتي

Tamer Nabil Moussa said...

عالم المدونات عالم ودنية تاتية

فية تتلاقى ومعرفة وتبادل افكار وفية كل شىء يعبر عن مجتمع بمعنى الكلمة

بوست مميز

تحياتى

micheal said...

بوست رائع عن عالم التدوين
أنا عن نفسي بعتبره عالم واسع بتعلم فيه حاجه جديده كل يوم
تحياتي لك

Anonymous said...

فكرة متميزة
في وصف عالم التدوين
فهو مش عالم افتراضي
بقدر انك تلاقي ناس بيشاركوا و يسمعوا و يتناقشوا حتي و ان اختلفوا

تحياتي

MONDAHESH said...

انا ادون اذا انا موجود


بوست رائع

safa7_karmooz said...

The alien:

شكرا ...
ممم...انت بتتكلم على المجاملة ...
انا معاك فى دى...ومنتشرة قليلا ...
بس كل واحد بيبقى معروف عنهم حاجات معينة ...

انا عن نفسى مبردش الا فى حالتين...
لو الكلام عاجبنى ...وداخل دماغى ..او مختلف حتى وعاوز ااعقب

ولو النت مش بطىء...ههههههه

نورت يا جميل..:)


مندهش:

جميل التعبير بتاعك ده...اللى ممكن ينطبق على حاجات كتييييييييييييير فى حياتنا..منور ..:)

safa7_karmooz said...

micheal:

اكيد يا جميل ....
كل يوم بنعرف حاجه جديدة...فى البحر الواسع ده...وبنتعرف على ناس جدد كمان ...

سورى انى مجتش الندوة ..:(

تامر نبيل:

شكرا على رأيك...
ولسه احنا كده مدسنااش بجد فى العالم ده...لسه فيه الجانب الاخر...من الاجانب يعنى

منور الطرطشة

safa7_karmooz said...

Epitaph:

اولا منورة الطرطشة ...وانا بحب مدونتك جدا...بس مكنتش بعرف ااعمل كومنت لظروف كومبيوترية راحت خلاص ..:)

ثانيا بقى ...ممممممم
هوا نص نص ...افتراضى ومش افتراضى ...او بالاصح على حسب ما احنا عاوزينه ايه...زى ناس مبترضاش تقابل بعضها...مكتفية انهم عاوزين يفضلوا فى الصورة اللى الكل شايفهم بيه ..:)

koukawy said...

انا اراه بنظرة المدمن للهروين بالظبط
و ده حسيته اوي لما اتقطعت اجباري عن العشه لمدة اسبوع

safa7_karmooz said...

koukawy:

مرحبا بالعودة مججدا لعالمنا ايها الكوكو الكميل ...:D

منور البلوج

وفعلا هوا ادمان مريع ...

انا الصفحة الثابته عندى فى النت ...الطرطوشة بجانب الطراطيش الصديقة

وحمد الله بسا وان شاء الله نقرا كلام كوكو كتيييييييييييييير ...ومش يختفى تانى ..:)