Copy Right


Copyright © Safa7_karmooz - 2012-2006 كافة المواد المنشورة في هذا الموقع محفوظة
ومحمية بموجب قوانين حقوق النشر والملكية الفكرية لا يجوز نسخ هذة المواد او اعاده
انتاجها او نشرها او تعديلها او اقتباسها لخلق عمل جديد او ارسالها او ترجمتها او اذاعتها
او اتاحتها للجمهور بأي شكل بدون الحصول علي اذن كتابي مسبق

Copyright !

MyFreeCopyright.com Registered & Protected

Thursday, March 26, 2009

قلم رصاص واستيكة

دخلت فى تحدى مع احدى الصديقات الجداد فى الجامعه

انى أألف قصة واحنا بنتمشى من سياسة لغاية الباب الرئيسى...والصراحة التهييس كان عالى اوى عندى وقتها

فألفتها فى بتاع خمس دقايق وهى كملت اخرها

المهم هحاول افتكرها كده

كان فى زمن من الازمنة ...قلم من الرصاص يقف على ورقة بيضاء ...كان محتار ماذا يفعل فى هذه الورقة البيضاء الخالية من اى مشاعر ...فحاول يوما ما ان يبدأ ويرسم ما يأتى او يجول فى خاطره الرصاصى ...فكان يرسم انهار ومروج خضرا وشباب وفتيات يتراقصون تحت الامطار...سعيدين بما هم فيه...ولكن دائما تأتى الرياح بما لا تشتهى السفن ...فالممحاة الشريرة قد أتت وكان كل همها محو كل ما يرسمه هذا القلم الرصاصى ...حتى قرر انه يجب ان يتخلص من تلك الممحاة الشريرة ونجح بالفعل ...وعاد مجددا يخطو ويرسم الوانا مبهجة تسعد من ينظر اليها ...فهكذا هو ...قلم رصاصا ومن جديد ورقة بيضاء يملؤها فرح وسعادة


طبعا ده تقريبا الكلام الاصلى وزودت عليه حبة دلوقتى

بس الفكرة مجنونة ان الواحد يألف اى حاجه كده من الهوا

حد جرب يعملها قبل كده؟؟؟

قولولى

او جربوا كده لما تقروا البوست

تتخيلوا اى حاجه او حاجتين واعملوا عنها بوست نونو

على فكرة ده واجب احبارى

وشوفوا هتحسوا بايه وقتها ^_^


Wednesday, March 25, 2009

بداية جديدة

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

البلوج مش راضى يكتب انجلش وبيقلب لوحده الكلام هندى

اتطورنا اهوة ^_^

المهم

لقيت ان الواحد لما ياخدله ركن ويقعد لوحده مش صحى

بالعكس بيتعب اكتر

وللاسف بنبقى عارفين ايه بيتعبنا وبنعمله

وبنبعد عن الحاجات اللى تريحنا

بس نعمل ايه بقى

لازم نروح لبرطمان العسل اللى فى الخلية اللى كلها نحل

ولازم كل مرة نتقرص

بس انا المرة دى غيرت ومش هبقى دبدوب

هبقى اى حاجه تانية

ممكن ارنوب

ولا بلاش عشان بيتعمل عليه ملوخية

ممكن ارجع سفاح زى زمان

على الاقل هستمتع وانا بقتل الناس زى زمان واشوف منظر دمهم وهوا بينزل عالارض

ممكن فعلا

عودا احمدا يا سفحفح

معلش على الغيبة

وبكرة بوست جديد ان شاء الله

Saturday, March 14, 2009

when u

when u lost every thing

passion of life , Ideas & your hope

you must STOP a little

to re-build your soul again

Saturday, March 07, 2009

دموع حتشبسوت


حلم غريب ذلك الذي زارني ليلة الأمس ، لم يكن وجهها غريبا علي ، فهي شبيهة بملكة متوجة ، عندما اقتربت منها اكتشفت أنها هي ، بشحمها ولحمها حتشبسوت ، تلك الملكة المصرية ذائعة الصيت ، وجدتها تبكي وصوت نحيبها يرتفع دموعها سارت انهارا ..وقفت مبهورا فانا في حضرة صاحبة المعبد المهيب بالأقصر.

أبلغتني انها كانت في زيارة روحانية خالصة لتفقد بر مصر ، فقد اشتاقت اليه ، سألتها عن أخر زمن زارت فيه بر مصر ، جاوبتني انه في زمن احتشد فيه أبنائها وهم يعبرون بركة مائية ويحملون أشياء معدنية مدببة ( تقصد حرب أكتوبر المجيدة ) قالت أنها كانت في غاية السعادة والحبور. من حينها لم تنزل حتشبسوت الي بر مصر .

والغريب انها عادت لتقضي عامين او ما يزيد بين ربوعها تري الناس ولا يروها تسمعهم ولا يسمعوها . قصت لي حتشبسوت ما رأته و كلمتني عن مهازل لا تحدث الا في بلاد بونت ، استغربت حتشبسوت انها لاحظت اندثار اللون الأخضر المميز لمصر عبر فترة حكمها .

همست في اذني هل تم إلغاء التعليم في مصر ، فهي وجدت اغلب مدارسنا خالية وتحدثت عن دفاتر تملأ بعد شروق الشمس ثم يعاد ملأها قبل غروبها بقليل ، والغريب ان فرد واحد يملاها لعشرات آخرين!!! ثم حكت لي تفاصيل غائبة عن الطفل الشهيد اسلام بدر الذي لاقي وجه رب كريم في مدرسته ، حكت لي ان مهما فعل الطفل البرئ ما كان ليستحق الركل أبدا، فهو مشروع لمحارب أو زارع أو صانع أو كاهن ( تقصد رجل دين )

بادرت بمناولتها منديل الا اني اكتشفت ان انفي المسدودة قد استنفدتها كلها، فدموعها انهمرت حين بادرت برواية تفاصيل مشهد لامرأة مصرية تبيع جسدها وشرفها علي قارعة الطريق، وعن آخريات يتعرضن لمضايقات بذيئة ( لم تستخدم لفظ التحرش ) ، نهرتني وقالت إنكم جيل لا يحافظ علي المرأة أبدا ، ولعنتني باسم أمون .


ثم حدثتني عن أفراد يمارسون ما فهمت انه عبادات جديدة خاشعة وجميلة ( صلوات المسلمين الخمس ) وفي نفس الوقت يسبون بعضهم البعض ويرتشون ويقتلون أبائهم وأمهاتهم ، وحكت لي انها حاولت أن تمنع بكل قوة ذلك الرجل الممسوس علي حد قولها وهو يقتل أبنائه.

الا أنها لم تفقد الأمل ابدا ، فقد أخبرتني كيف واجهت مصاعب كبيرة في بداية حكمها وان بالنظام والقدوة والهدف يمكن ان يعبر المصريين كل مشاكلهم .

حتشبسوت نصحتني ان نصوغ أهداف لنحققها وان نبعد الفاسدين عن ولاية أمورنا ، وان نملأ حياتنا بالعمل والحب ، ثم وهي تتثاءب سألتني براءة عما يعنيه " Valentine day " ودباديبه الحمراء ، وعندما هممت بالإجابة كانت قد نامت .



بقلم : هيثم التابعي
باحث سياسي

Tuesday, March 03, 2009

من موقعى هذا

اقولها وبأعلى صووووووووووووووووووووووووووت