Copy Right


Copyright © Safa7_karmooz - 2012-2006 كافة المواد المنشورة في هذا الموقع محفوظة
ومحمية بموجب قوانين حقوق النشر والملكية الفكرية لا يجوز نسخ هذة المواد او اعاده
انتاجها او نشرها او تعديلها او اقتباسها لخلق عمل جديد او ارسالها او ترجمتها او اذاعتها
او اتاحتها للجمهور بأي شكل بدون الحصول علي اذن كتابي مسبق

Copyright !

MyFreeCopyright.com Registered & Protected

Tuesday, July 15, 2008

Earthquake

هز زلزال بمقياس 6.3 ريختر محافظة القاهرة وبعض المحافظات الاخرى

وطبعا بيتنا الكريم

والله انا قلت انا مهيبر ودايخ...والشقة بتلف...والكمبيوتر لولا انى قافل العجل كان زمانه جرى منى :D

والنجفة بتروح يمين وشمال

وباب الاوضة اتفتح لوحده :D


يلا الحمد الله ان ربنا سترها

المهم انه لما حصل ببص من الشباك لقيت كل الشباب السهرانة بتبص من الشباك وبنبص لبعضنا ومستغربين..هههههههههههههههههههههه

وفيه عمارة بتتبنى جمبنا فتقريبا الناس قالت الهز ده بسبب العمارة

يلا ارغوا بقى

حسيتوا بيه ولا لاء

وكنتوا فين :D

16 comments:

AmiroZ said...

صرح الدكتور صلاح محمد محمود رئيس المعهد القومى للبحوث الفلكية والجيوفيزيقة بأن الزلزال الذى وقع صباح الثلاثاء فى مصر بلغ شدته 6.3 بمقياس ريختر وشعر به السكان فى جميع مناطق الجمهورية.
وقال رئيس المعهد إن الزلزال وقع فى الساعة 6.26 صباحا بتوقيت القاهرة وكان مركز جزيرة"رادس" فى بحر ايجا بين تركيا واليونان.

المصدر
http://www.egynews.net/



وكالة انباء: زلزال قوته 6.3 درجة يهز مصر 7/15/2008 8:09:08 AM

القاهرة (رويترز) - قالت وكالة انباء الشرق الاوسط المصرية ان زلزالا شدته 6.3 درجة بمقياس ريختر وقع صباح يوم الثلاثاء وأحس به سكان القاهرة وبعض المحافظات.

ونقلت الوكالة عن صلاح محمد محمود رئيس المعهد القومى للبحوث الفلكية والجيوفيزيقية قوله ان الزلزال وقع الساعة 6.26 صباحا بالتوقيت المحلي وكان مركزه جزيرة رادس فى بحر ايجا بين تركيا واليونان.



المصدر http://www.masrawy.com/News/MidEast/Reuters/2008/July/15/538982.aspx

http://ara.reuters.com/article/internetNews/idARAEGO51735320080715



(((( مصدر الزلزال الأساسى )))))
زلزال يهز جزيرة يونانية في بحر ايجة ولا تقارير عن إصابات

اثينا (رويترز) - هز زلزال شدته 6.3 درجة على مقياس ريختر جزيرة رودس في جنوب شرق اليونان يوم الثلاثاء لكن لم ترد على الفور تقارير عن وقوع إصابات أو أضرار.

وقال معهد اثينا لدراسات باطن الارض ان مركز الزلزال يقع على عمق 13 كيلومترا في جزيرة رودس التي تقع في بحر ايجة.

وقال مسؤولون ان الزلزال الذي وقع في الصباح الباكر أيقظ سكان رودس. وقالت الشرطة انه لم ترد تقارير عن وقوع اصابات أو أضرار للمباني لكن خدمات الطوارئ وضعت على اهبة الاستعداد.

وكان زلزال شدته 6.5 درجة قد ضرب مدينة باتراس في غرب اليونان الشهر الماضي مما ادى الى مقتل شخصين واصابات العشرات.

وغالبا ما تتعرض اليونان لهزات ارضية لكن معظمها لا يسبب أضرارا خطيرة



المصدر

http://ara.reuters.com/article/internetNews/idARAOLR51964320080715

AmiroZ said...

أنا نفسى فى المعادى صحيت على هزة خفيفة للسرير بتاع نص دقيقة ولما خلص نمت تانى وصحيت دلوقتى عشان أكتشف إنه كان زلزال!

سفروتة said...

ايوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووون

انا حسيت بيه والله بجد

والعيال صحابي مش مصدقني خاااااااااااااااااالص

بس انا كنت صاحية ساعتها ولقيت السرير بيتهز وكوباية الميه جنبي بتتهز


وانا بقي اتخضيت وقلت بس زلزاااااااااااااااااااااااااااال

وكل اللي في البيت نايمين ومش حاسين بحاجة


يللا الحمد لله ان مفيش خسائر

kochia said...

ولا حسيت
هي كل الناس حست بيه ؟؟
بصراحة الزلال اللي بتحصل وانا نايمة
............
مفيش

الحمد لله
تحياتي

Unique Gurl said...

ana kont fe sape3 noooooma,
Ezayaaak ya ostaz meshmesh
3aref ana meeeeeeeen.
asepak tfakar shwaya :p

دهاء سياسي said...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

ازيك يا محمد ؟؟ و ايه اخبار الاجازة معاك ؟؟ و النتيجه يا ترى ؟؟

يا رب تكون كل حاجه كويسة و زى الفل :)

الزلزال حسيت بيه كنت صاحيه فى السرير و بدأ لفترة على خفيف قلت انا الى حالتى الصحيه بقت صعبه :$

بس بعد كده لقيت الموقف شد و الازاز بيتهز و بصوت عالى .. و بعدين هدى تانى و شوية و سكت خالص

بس ساعتها كنت بفكر اوى فى الدعاء " اللهم لا تؤاخذنا بما فعل السفها منا " .. و فكرت هل الناس الى فى البلد دى تستاهل الا ينزل بها عذاب !! هل انا نفسى عملت الى حيخليني لما اقف بين ايدين ربنا اتبرأ من افعال الى حواليا بقلب جامد !!

هل احنا زى القرية الى ما كانش فيها غير بيت رجل صالح واحد و لما ربنا انزل عليها العذاب امر الملائكة انهم يبدؤا بيه علشان ما نصحهمش و ما حاولش يصلح الفساد الى شايفه حواليه و ما سابهمش و بعد حتى

كان فى خواطر كتير فى ذهنى .. ما كنتش حاسانى قلقانة قد ما كنت حاسانى مشفقه علينا


Anonymous said...

انا حسيت بيه علفكره وصحيت اختي وقلتلها زلزال قالتلي ايوه صح ونامت تاني وبعدين قلتلهم كلهم وسمعناها في الاخبار بس احساس حلو يعني ما احنا خدنا على الزلازل

علفكره المدونه بتاعتك حلوه وانا لقيتها صدفه كده
انا بنت

BLACK

Semsema28 said...

انا كنت ف المطبخ بعمل شاى بلبن

لقيت النمليه والبوتاجز بيهتزوا جامد .... قمت قفلت النار وطلعت اقعد ف الصاله وادعى

الحمد لله ربنا ستر

Samar Ali said...

الحمد لله كنت ناييييييييمة
انا اصلا باترعب

بث تجريبي said...

السلام عليكم
انا مش حسيت بالزلزال دا نهائى
لانى من محافظة بعيده عن وجه بحرى
بس سمعت عنه وانا فى الشات لقيت ناس داخلة تشغل قرآن كريم وتقول فى زلزال


سلاموز

oRiGiNaL HeArT said...

انا حسيت بيه بردة
كنت اعدة على السرير بتفرج على التلفزيون ولاقيته رايح جاى
بس قلت السرير بتاعى كبر وخرف وشكله دايخ.. ببص على الدولاب لاقيت المرايات راحة جاية قلت اوضة النوم كلها اتجننت ببص فى السقف لاقيت النجفة بترقص على واحد ونص
مجاش فى بالى موضوع الزلازال دة خالص
لغاية ما جيه اخويا وهو عمال يطوح
:>

break said...

يارب تكون شفت سبب العطل الفنى اللى كان فى اللينك
وان الاحتفال بالبلوج كان صغير
:)
و تعذرنا طبعا

بالنسبة للزلزال ف انا كنت نايمة
وافتكرت انى كنت بحرك رجلى بعصبية
ومستغربة اوى ايه الحلم اللى عصبنى كدة
بس كل ده طبعا دخل جوا الحلم و التخيلات بتاعتى
:d

catroz said...

البتاع دا موصلناش ليه :@

كنت عاوزة احس بيه زى بقيه الناس :D

safa7_karmooz said...

kol dool 7aso beha

walahy kan 7elw

ne3mlo reply???

;P

Anonymous said...

انا ماحستش بيه خاااااالص
هو انا نومى تقيل للدرجادى؟؟؟
انا اتغربت لما اتقالي ان كان فيه زلزااال
هو الناس قاعده على القهوه الاعه سته ونص بتعمل اييييييييه؟؟

lonlysmily said...

انا اول مرة اعرف ان كان فى زلزال اصلا
حجات غريبه بتحصل من ورى ظهرى وانا قاعده كدا مش عارفه اى حاجه