Copy Right


Copyright © Safa7_karmooz - 2012-2006 كافة المواد المنشورة في هذا الموقع محفوظة
ومحمية بموجب قوانين حقوق النشر والملكية الفكرية لا يجوز نسخ هذة المواد او اعاده
انتاجها او نشرها او تعديلها او اقتباسها لخلق عمل جديد او ارسالها او ترجمتها او اذاعتها
او اتاحتها للجمهور بأي شكل بدون الحصول علي اذن كتابي مسبق

Copyright !

MyFreeCopyright.com Registered & Protected

Wednesday, April 16, 2008

حلم الرئاسة الامريكية


لما يوم هيثم جه وقالى على النموذج الجديد اللى بيعملوه فى سياسة ...وسالته ان كان ينفع ااقدم...قالى طبعا ...مش عارف ...كنت داخل على تجربه جديدة ...ولازم استعدلها ...الحمد الله عكيت عك رااااااااااااائع فى الانترفيو يومها...وكنت متوتر جدا وقلقان اوى ...واغلب الاسئلة مكنتش عارف اجابتها :D

ويوم لما عرفت انى اتقبلت فى منصب المنسق الدبلوماسى ...قلت لهيثم شكلك بتشتغلنى ...لكن طلع سلامة هوا اللى كان ناوى يشتغلنى...انا فاكر اليوم بالتحديد ...بس مش فاكر التاريخ للاسف...كنا فى محل game over اللى فى التعاون بps

ابتدينا الرحلة ...وكان فيه محاربين...ااقصد زملاء ليا فى الرحلة....هقول اسماء اللى اتفضلوا منهم فى الاخر ...

عدى التدريب...كنا فى الصيف وعز الحر وفى ظروف قاسية بالمعنى...واول مراحل الجد كان الانفو ديسك بتاع اللجنة المنظمة...واللى احنا اللجنة الاكاديمية قدمنالهم الدعم كل يوم من 9 الصبح لغاااية الساعه 3 او 4 يوميا .....

مع انها حاجه مش تبعنا ...بس كنت مؤمن انها حاجه تبع النموذج يبقى تهمنى انها تنجح زى ما تهمهم ...وجت مرحلة الجد...ونزل booth بتاعنا يومها وفكرته كانت مفتكسة جدا جدا كان على شكل البيت الابيض ...وطبعا لون تى شيرت النموذج كان تركواز...كنا عاملين غزو للجامعه وكلية سياسة واقتصاد ...بمعنى كلمة الغزو...

وفاكر اول انترفيو...عملته انا وعبد الرحمن..لواحد كان فى مركز الدراسات الافريقية ....وكان نفسى ااقبله بس كان سنه كبير اوى ...وكان صعب يتأقلم بين الطلبة ....ايام الانترفيو دى كانت لذيذة برضه ...مليئة بمواقف مضحكة...محرجة...صعبة علينا وعلى ناس تانية معانا

عدت بسرعه جدا ...لدرجة انها بعد ما خلصت قلت ياااااااااااه ...لحق 3 شهور يجروا بسرعه كده....امال انا دلوقتى ااقول ايه بس

وجه وقت الاوبننج ...يومها وصلت متأخر...وبندم انى وصلت متأخر يومها...:( لانه كان يوم معدى...وكان بداية التحدى عشان نثبت نفسنا قدام ناس كتير اوى هاجمونا ...بس على مين...

اول session كانت معدية اوىىىىىىىىىىىىىىى والناس كانت مبسوطة بالنموذج

لغاية كده انا عارف اكتب بعد كده مش عارف اكتب اى حاجه

لسبب انى مش فاكر...تؤ...انا فاكر كل حاجه بكل حدث وتفاصيله...

بس صعب انى اكتب واحكى عن حاجه نفسها ترجع تانى واعيش كل لحظة فاتت منى

حلم الرئاسة الامريكية ...اصبح حقيقة...ووصلنا لنجاحات كبيرة جدا ...

داخلين وعارفين اننا لسه صغيرين بس بشغلنا وتعبنا وصورتنا خلت الناس تحطنا مع ناس بقالهم 15 سنة فى المجال ده

حبيت اشكر كل الناس اللى عرفتهم وتعبوا معانا فى النموذج...ودول لازم اكتبهم اسم اسم

وفعلا فخور انى عرفتكم يوم ...:)

هيثم التابعى
احمد سلامة

هبة حسن ياسمينا ايمان غادة مها ممدوح محمد الخطيب احمد ماجد س ونهى اشرف ارة مختار (اجمد واحدة تعملevents فى الدنيا ) دول اسماء الheads & asst
واول اسمين دول اخواتى بجد ...رئيس النموذج ونائبه

دلوقتى اسماء الmembers اللى فعلا علقوا معايا واثروا فيا


دينا محمد
ايمان رأفت
سالى خليل
وديان
لمياء

علاء هانى
منه نهلة منن
وهبة
وسام
وليد
جولى
شيماء
ابو صلاح

فيه اسماء تانية بس انا فاصل وانا بكتب

ناقص بقى اسماء المحاربين حبايبى

سارة ممدوح...بجد استحملتينى كتيييير وانا كنت بسلمك الشغل متأخر ...وضايقتك كتير...بس كنتى اجمد head ac فى الدنيا

الفريق بتاعى ...سما ومصطفى

سما الكتكوتة بتاعت المجلس ...بنبوناية كده ...
مصطفى اللى بقى اكتر من اخويا ...ربنا يخليك ليا يا كبير

باقى المحاربين

جزرة او محمود
اسامة
ريم
ايمان مختار
زوهيلة...او سهيلة :p

محمد صبرى


بجد انا كان ليا الشرف انى اشتغلت معاكم السنة دى...ونفسى تتكرر تانى ان شاء الله

ومش هنسى ال 30 delegate اللى بدماغهم العالية عملوا شغل عالى على مدار 4 ايام ..:)

8 او 9 شهور شغالين فيها ...تدريب...وفرح...وحزن...وتعب...وخناقات...

9 شهور هيفضلوا اجمل 9 شهور قضتهم او عشتهم فى حياتى بجد

احنا فى2008 كنا البداية

و2009 ان شاء الله باقى الطريق

على فكرة...انا نجحت..:)

16 comments:

سفروتة said...

بجد بجد يا مشمش انا حسيت في كلامك بروح جميلة قوووووووووووي

وفيه فخر واعتزاز بانتمائك للنموذج

بجد الحاجات دي فعلا جميلة جدااااااا وبتنمي عند الواحد حاجات كتير قوووووووووووووييكفي انك بتتعرف علي ناس جديدة وافكار جديدة واكيد كمان صحبة جديدة

علي فكرة انا كان ليا صحابي عندكم في النموذج كانوا مشاركين في المؤتمر

وكمان احد المحاربين بتوعك
د.محمد صبري
زميل بيطراوي عزيز ،وهو بجد من الشخصيات اللي بحترمها جداااااااااا وبحترم فكرها

ربنا يوفقك يا مشمش وتستمروا في النموذج وتكبروه ويبقي احسن نموذج

ان شاء الله

break said...

مبروك
كل الناس نجحت كدة الا احنا
انا بحقد عليك


:d

دهاء سياسي said...

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

اتحسد انا .. اول مرة ادخل من أمد طويل و الاقى البوست يخرج عن نطاق التأمين الصحى :)))))))

الحمد لله رب العالمين أولا انك بخير و تمام و مش تعبان و النتيجه طالعه و الى باذن الله تكون كانت كويسه " واخد بالك انت من تكون كانت دى ؛) .. تمكن من اللغة مفيش بعد كده الصراحه " :D

مبرووووووك على الكونفيرينس .. سمعت انه كان جامد جامد جامد ما شاء الله

و عقبال السنين الى جايه باذن الله

انتو مجموعة كويسه اوى و متميزة جدا .. خليكو مع بعض و كملو و هاتو ناس جديده معاكو يكونو زيكو .. و انتو حتعملو أحلى شغل باذن الله :)

انا كنت داخل اشوف ايه اخر الاخبار ..كفاصل بين شغل التكليف الى حيتسلم الاحد الجاى باذن الله

ادعيلي كتييييييييييير علشان قربت انتحر .. ولو لقيت عندك أى حاجه تخص التنمية فى اسرائيل احدفها ع الميل فى أقصى سرعة الهى ما يوقعك فى ضيقة قادر يا كريم

:(

يالا سلام :)

catroz said...

كنت كاتبه كومينت هنا

رااح فين ..:S

The Alien said...

مبروك وعقبال الباقي

تحياتي

catroz said...

<_<

عابرة السبيل said...

لالالالالالالالالالالالا
انا زعلانة جدا

بقى تبقى فى كليتى ورايح جاى فيها ...وكمان مشترك فى نموذج من النماذج الرهيبة اللى عندنا
ومش بعيد كمان تكون كلت من كفتيريا الجلاب ...كل ده وما تجيبش سيرتى فى البوست ؟
لالالالالالالالا

وكمان عارف ناس من دفعتى ؟...انت ما تعرفش ان الكلية دى كلها مفتوحة علشانى انا بس ...يعنى اول ما همشى هتضلم على طول ؟
:)
يللا ربنا يوفقكم ..انتو فعلا بتتعبوا اوى فى النماذج دى
---------------
انت نسيتنا ولا ايه ؟
ما تيجى تنور المدونة شوية ؟

Noony said...

mabroooooooooooooook el nagaa7 ya safa7fa7

as for MAP, every beiginning has an end :)
Don't regert it's ove, just be glad that u participated in it

Best of success to come,
Noony

Anonymous said...

يمكن النموذج نجح .... بس كان فى سلبيات كتيرة جدا و اغلب الديليجتز اللى كانوا فيه سمعتهم بودانى بيقولوا انهم متبسطوش زى شغل موديلز تانية ... بلاش نضحك على نفسنا ... يا ريت نعترف بالحجم الطبيعى و بالاخطاء .... و اظن انك لو كنت اتقبلت كسيكرتاريت لى نموذج جامعة الدول العربية كان هيبقى ليك نظرة مختلفة .... عامة انا عارف انك عارف العك الكتير اللى حصل على مدار السنة و الناس اللى مشيت و الناس اللى حتى مأخدتش الشهادة بعد الكونفرنس ... للأسف ... النموذج مش بالصورة اللى انت بتقولها دى خالص

Anonymous said...

طب معلش يا جماعه مش هرد على 8 كده بس وهرد على اخر رد ...الضحية المجهولة ...

هوا فى الاول بحترم رأيك ...انا مش عارف انا بكلم ولد ولا بنت ...بس هخاطب المذكر...

بالنسبة لسلبيات ....اكيد اى حاجه فى الدنيا ليها سلبيات وايجابيات...ومش هقول ان مكنش فيه سلبيات عندنا...

بس فى الجزء اللى انت ذكرته ...مثلا الشغل ...مقدرش احكم على باقى المجالس...المجلس عندى كمثال الحمد الله كان فيه اداء عالى ومش بقول كده عشان مجلسى لاء...لانه الحق...

لو كان قصدهم عالجو اللى جوا الموديل ...مشفتش حد طالع كاره حد الا كام حد من عندى...كشغل لجنة منظمة...لا غبار على ادائهم...

بعدين الحتة بتاعت الشهادة بعد الكونفرس....

شهادتى بتاعت محكمة العدل العربية اللى كانت فى سنة 2007 ...واخدها فى الاجازة بتاعت الصيف....فكل الناس اخدوا الشهادات واتوزعت فى الfinal outing والباقى الناس اخدتها ...

فمعتقدش انه عك خالص ومستغرب من كده ...

بالنسبة لنقطة انى لو كنت دخلت جامعة الدول...بالعكس مكنتش هيبقى ليا نظرة مختلفه...انا بس كنت هقول ان نفسى زمن محمد حسن وغيره يرجع وقت مكان almun ليه شنة ورنة...وبالعكس كمان لو فعلا كان من ضمن العك الناس اللى مشيوا وهما 4 بالتحديد...

كمثال وليس على سبيل الحصر ...فيه 2 او 3 مشيوا من تيم محكمة العدل ...وده مجلس من ضمن 5 او 6 مجالس تانيين فى جامعة الدول العربية...

نهاية...للاسف انت/انتى مسبتش اسمك عشان اعرف مين بيكلمنى حتى...او مقلتش انك كنت/ى معانا او لاء...

لانها بتفرق اذا كنت فعلا مشارك او لاء

وشكرا لوجهة نظرك..:)

Anonymous said...

مكنتش مشارك .... اصدقاء كتير ليا شاركوا .... معجبمش الجو العام .... اللجنة المنظمة فى منها ناس مأخدتش شهادتها لأسباب هايفة .... الموديل كان فيه عيوب متخليهوش بالشكل اللى انت بتتكلم عنه دا ... فى نظرى بيحتل المركز الخامس فى موديلز كلية سياسة بعد المن و ماك و مويك و الاتحاد الاوروبى

و معذرة ... لست بضحية

مبروك على النجاح بالمناسبة

Anonymous said...

فى الاول تانى اى حد مجهول الهوية بسميه ضحية...لسبب عشان انتى مش او انت مش متابع اصلا المدونة...فاسمى هنا سفاح كرموز...لو كنت سمعت عنه

وسعادتك برضه وجهة نظرك زى ما انت شايفها...

بس وجهة نظرى بتقول انه المركز التانى...مش الخامس

وهقولك الاسباب...
1- اكاديميا
2- تنظيميا...وتحت تنظيميا هحط 15 خط...

لانك لو كنت رحت المن...مويك...ماك حتى ...وشفت وقت المؤتمر...الlunch break والcoffe break ...كنت هتفهم كلامى...

بالنسبة للاتحاد الاوروبى لو طالوا يعملوا المؤتمر بعد شهر من بداية النموذج هيعملوه...

بالنسبة لنقطة ان فيه ناس من اللجنة المنظمة مش اخدوا شهادتهم...ياريت تعدى وتقولى الاسباب الهايفة ايه هى...عشان اكون على دراية

رابعا الله يبارك فيك

خامسا من باب العلم ...انا اغلب اصحابى كانوا منتشرين فى نماذج الكلية...فوقت ما اتكلم على اى نموذج فى المقارنة فمش بهاحم لمجرد الهجوم او مجرد اجمل حاجه شاركت فيها..

Anonymous said...

لا اعلم ما السبب الذي دفع شخصا يتصفح الانترنت ان يبذل جهدا كي يلوث عمل الاخرين ويقبح منه ويهون من تعبهم والادهي انه ياخذ احكاما من خلال اذنه والاغرب انه ايضا يرتب علي هوا الشخصى النماذج في كليتنا العزيزة بالرغم من انه قد لا يكون اصا من منتسبيها.


معنديش كلام اقوله غير اني مقدرش ارد علي حد لا حضر ولا شاف وبيحكم علي حاجة من خلال ودانه والادهي انه من الشجاعة انه يتخفى وراء مشاركة مجهولة

سيدي او سيدتي الفاضلة ...لا عمل بلا اخطاء وفي اقوى المؤسسات في العالم
ولا خطأبلا عقاب الا في مصر ولذلك انت لا تستطيع ان تدرك احداث النموذج - اصلا بصفتك مشارك باذنك فقط فكل ما تقوله عبارة عن سمع واحب اقولك اننابردو سمعنا ناس بتشكر في النموذج اكتر واكتر

ناس ماخدتش شهادتها -فيه ناس شهادتها اتاخرت اه ... بس بردو لا تستطيع ان تعرف السبب و لا يحق لك ايضا ان تعرفه

سيدي دع غيرك يسعد واخرج الحقد والكراهية من قلبك يسلم عقلك

اخوك هيثم التابعي

Anonymous said...

صديقي بصراحة ما زالت افكر في كلامك
يبدو الامر غريبا لي حتي الان

بس ارجوك ارخج الكراهية من قلبك
ونظف اذنك واسمع من كل الناس

اعرف اصدقاء لي لم ياكلوا في حياتهم في نموذج كما اكلوا في نموذجنا - لجنة تنظيمية-

شكلك غيران لانك ماخدتش ماج وشنطة محترمة ومروحتش اوتنج في المؤتمر والفينال اوتنج فور فري

صدقني كلامك ينم عن كراهية لازالت افكر فيها يا صاحب الاسم المجهول

Anonymous said...

النقد يساوى كراهية عندك ... عامة كلت ما قصدته ان التجربة لم تكن كما يصورها السفاح و ميرضينيش ان حد من برا الكلية يجى يشوف الكلام دا و يكون فكرة مغلوطة عن عالم نماذج المحاكاة فى كليتنا .... لا كراهية و لا حاجة ... زى ما فكرت فى انى بكرهكم او غيران ... خليك حسن النية و شوف انا كتبت ايه و حاول تلاقى اجابة انا ليه بتعب نفسى و بكتب بدل ما تتهمنى بأمراض فى النفس و الخلق زى الكراهية و الحقد بالرغم من انى براكتلك
جرت العادة على ان يكون النقد كراهية
عامة , وفق الله النموذج دا و يا رب السنة الجاية يكون احسن و يتلافى عيوب كتيييييييييييير و بكرر كتييييييييييييير حصلت هذا العام

Anonymous said...

يا ريت متنتقدش اللى مش منتسبيين لكليتنا .... لأنهم عدد و قيمة لا يستهان بهم و من ضمنهم صاحب هذه المدونة الموقرة التى تستضيف هذا النقاش